مقالات

اینترنت اشیاء ( Internet of things ) و اهمیت آن در صنایع معدنی

اینترنت اشیاء (IoT) به طور کلی به فناوری اطلاق می‌شود که در آن تمام اشیاء و وسایل اطراف ما به شبکه‌ی اینترنت و یا اینترانت (شبکه‌ی محلی) متصل شده‌اند و می‌توانند از طریق آن برای هم داده ارسال کرده و با هم در ارتباط باشند، در ضمن به راحتی و از طریق اپلیکیشن‌های خاصی توسط انسان‌ها قابل کنترل هستند.

به عنوان مثال هنگامی که شما خانه‌تان را ترک می‌کنید، لامپ‌ها خاموش شده و درب‌ها به صورت خود کار قفل می‌شوند، یخچال خانه به صورت اتوماتیک مواد غذایی موجود را بررسی کرده و در صورت کمبود برای فروشگاه مورد نظر شما پیامی ارسال می‌کند و محصولات مورد نظر را سفارش می‌دهد.

همچنین هنگامی که شما مجددا در حال بازگشت به خانه هستید تلفن همراهتان موقعیت شما را برای شبکه‌ی خانگی ارسال کرده و با نزدیک شدن شما به خانه، سیستم سرمایشی یا گرمایشی فعال شده و محیط خانه را برای حضور شما دلچسب و آماده می‌کند.

اثرگذاری اینترنت اشیاء بر صنایع

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به‌صورت ویژه بررسی کنید، اثرگذاری اینترنت اشیاء بر صنایع مختلف است. بررسی‌ها نشان می‌دهد وجود این نوع اینترنت می‌تواند بر کل زندگی انسان اثرگذار باشد؛ به همین دلیل شما می‌توانید که این اثرگذاری را به‌وضوح مشاهده کنید.

وقوع انقلاب صنعتی در اروپا سبب شد انواع دستگاه‌ها برای کار در کارخانه‌ها ایجاد شوند. اکنون نیز بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند با وجود اینترنت اشیاء در آستانه انقلاب بعدی هستیم.

اگر از این تکنولوژی استفاده شود، تمامی صنایع با تحولی بزرگ و اساسی روبه‌رو می‌شوند. برای اینکه بدانید اندازه این تغییر چیست، IoT باید به‌خوبی برای شما معرفی شود. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته در این زمینه، بیشتر دستگاه‌های صنعتی می‌توانند قابلیت اتصال به دنیای اینترنت را داشته باشند.

اگر چنین کاری اتفاق بیفتد، شاهد هوشمندسازی خط تولید کالاهای مختلف خواهید بود. در این حالت دستگاه با متصل‌شدن به اینترنت تمامی اطلاعات لازم را دریافت می‌کند و براساس آن شروع به کار خواهد کرد. درواقع نقش انسان در پروسه تولید بسیار کمتر خواهد شد و شاهد نسل جدیدی از مکانیزاسیون خواهیم بود.

آینده صنایع با اینترنت اشیاء

با توجه به اهمیت بالای اینترنت اشیاء در آینده صنعت، بسیاری از شرکت‌های پیشرو در این زمینه وارد عمل شده‌اند تا بهترین عملکرد ممکن را از خود ثبت کنند. شرکت‌هایی که به‌تازگی وارد این حوزه شده‌اند، می‌توانند در مدت‌زمان کوتاهی به آن چیزی که دوست دارند دست پیدا کنند. امروزه اینترنت اشیاء به یک تکنولوژی برتر تبدیل شده است که شما می‌توانید به‌صورت ویژه از آن استفاده کنید.

براساس آمارهایی که بر همین اساس ارائه شده است، در چند سال آینده رشد اینترنت اشیاء بیش از هر عامل دیگری اتفاق خواهد افتاد؛ پس خود را برای یک تحول بزرگ در صنعت آماده کنید. حتی برخی کارشناسان تلاش می‌کنند اینترنت اشیاء را برای قطعات کوچک نیز بسازند.

در این حالت مجموعه‌ای از قطعات به‌صورت هوشمند کنار هم کار می‌کنند که به‌طور قطع عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. البته برای اینکه کل صنایع به این تکنولوژی سودمند دست پیدا کنند، باید مراحل مختلفی طی شود که هرکدام آن‌ها در نوع خود مهم هستند.

اهمیت اینترنت اشیاء در صنایع معدنی

استفاده از IoT در صنایع معدنی، بهبود عملکرد و بهره‌وری را فراهم می‌کند و باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات و حفظ سلامت و ایمنی کارگران می‌شود. اینترنت اشیاء در صنعت معدن،  با استفاده از سیستم‌های IoT، تجهیزات معدنی مانند دستگاه‌های حفاری، بارگیری و حمل و نقل، می‌توانند به شبکه اینترنت متصل شوند و اطلاعات مربوط به کارکرد و عملکرد آن‌ها را در زمان واقعی به دست آورد. با این کار، مدیران و کاربران می توانند بهترین تصمیم‌گیری را برای بهره‌وری بیشتر از تجهیزات و رفع خطاهای زودرس انجام دهند. همچنین، با استفاده از IoT در صنعت معدن، می‌توان به راحتی از روش‌هایی مانند تشخیص خودکار خطا، پیش‌بینی نگهداری و بهبود روند تولید استفاده کرد. بدین ترتیب، IoT به عنوان یک فناوری کلیدی در صنعت معدن شناخته می‌شود و اهمیت آن در بهبود فرآیندهای صنعتی و افزایش بهره‌وری بیشتر از تجهیزات، بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *